Zeno Ackermann ist Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Institut für England- und Amerikastudien der Goethe-Universität Frankfurt (Lehrstuhl Prof. Susanne Scholz). Er promovierte zur Überschneidung von poetologischen und ideologischen Diskursen im Vorfeld des Amerikanischen Bürgerkriegs. Seine Tätigkeit in der Bildungs- und Erinnerungsarbeit zu Nationalsozialismus und Holocaust schlug sich in verschiedenen Veröffentlichungen nieder. Bis Anfang 2012 war er im Rahmen des Forschungsprojekts “Shakespeare und der (neue) deutsche Geist: Shakespeares Der Kaufmann von Venedig nach 1945” an der Freien Universität Berlin beschäftigt. Gegenwärtige Forschungen und Publikationen zur Shakespeare-Rezeption seit 1900, zu Analogie- und Konkurrenzphänomenen zwischen Roman und Massenmedien im Kontext von ‘Erinnerungskultur’ sowie zur Diskurs- und Mediengeschichte von Rock- und Popmusik.

Projekt: Mediale Erinnerungsfiguren und literarischer Eigensinn in britischen Romanen zum Zweiten Weltkrieg

Publikationen:

Ackermann, Zeno. “Rocking the Culture Industry / Performing Breakdown: Pink Floyd’s The Wall and the Termination of the Post-War Era”, Popular Music and Society 35.1 (2012): 1–23.

Ackermann, Zeno. “Performing Oblivion / Enacting Remembrance: The Merchant of Venice in West Germany, 1945 to 1961”, Shakespeare Quarterly 62.3 (2011): 364–395.

Ackermann, Zeno. “Struggling with the Rhetoric of Exemption: Figurations of the Holocaust in Contemporary British Novels”; Holocaust Studies: A Journal of Culture and History 14.3 (2008): 85–118.

email: z.ackermann[at]em.uni-frankfurt.de

web: http://www2.uni-frankfurt.de/43104294/ackermann



Zeno Ackermann is researcher and lecturer in English Studies at Frankfurt’s Goethe University. He received a PhD from the University of Regensburg for his work on the collocations of poetics and ideology in 19th-century American literature. He has published extensively on the remembrance of the National Socialist past and the Holocaust in Germany, a field in which he has also worked as an educator outside academia. At the Freie Universität Berlin he has been involved in a research project on the German reception of Shakespeare’s Merchant of Venice since 1945. Currently, he works and publishes on the interrelationships between the novel and mass media within the realm of ‘memory culture’ and on the discursive history of popular music.

Project: Mediated Figures of Memory and the British Post-War Novel

Key Publications:

Ackermann, Zeno. “Rocking the Culture Industry / Performing Breakdown: Pink Floyd’s The Wall and the Termination of the Post-War Era”, Popular Music and Society 35.1 (2012): 1–23.

Ackermann, Zeno. “Performing Oblivion / Enacting Remembrance: The Merchant of Venice in West Germany, 1945 to 1961”, Shakespeare Quarterly 62.3 (2011): 364–395.

Ackermann, Zeno. “Struggling with the Rhetoric of Exemption: Figurations of the Holocaust in Contemporary British Novels”; Holocaust Studies: A Journal of Culture and History 14.3 (2008): 85–118.

email: z.ackermann[at]em.uni-frankfurt.de

web: http://www2.uni-frankfurt.de/43104294/ackermann