Tatjana Louis (Los Andes University, Bogotá)
Peace, war and how we talk about it: A discourse analysis of Colombian history schoolbooks
July […]
Peace, war and how we talk about it: A discourse analysis of Colombian history schoolbooks
July […]
Mnemonic migration – transcultural circulation and reception of post-Yugoslav war time memories
June 8, 6pm CET
ZOOM
The […]
Cultural Heritage Repatriation in the Post-colonial Arctic: Materiality, Memory, Assemblage
May 28, 4pm CET
ZOOM
Recent struggles for […]
Musik- und Erinnerungskultur: Grundsätzliche Überlegungen (nicht nur) aus Anlass des Beethoven-Gedenkjahres 2020
18. Mai, 18.00 h CET
ZOOM
Musik […]
The lecture is about early Holocaust memory in West Germany. Using examples from 1950s and […]
November 28, 2019, 6-8 pm, IG 1.414
Ananya Kabir is a literary and cultural historian who […]
Tue November 19, 2019
4-6pm
This talk will discuss the strange translation and reception history of the […]
Karl Mannheim gilt zu Recht als einer der wichtigsten Begründer der Weimarer Wissenssoziologie. Sein neues soziologisches Programm stellte er in seiner Zeit in Frankfurt zwischen 1930 und 1933 vor. Sein Leben und seine Karriere waren auch Teil der Krise der europäischen Moderne vor dem Aufstieg des Nationalsozialismus. Mannheim war ein ungarischer Jude, der sowohl aus Ungarn als auch aus Deutschland emigrieren musste. Dieser Vortrag möchte der Frage nachgehen, ob es eine jüdisch kosmopolitische Perspektive für Europa gibt. Der Vortrag findet um 16 Uhr in Raum IG 1.414 auf dem Campus Westend der Goethe-Universität statt und wird in Kooperation mit dem Fritz Bauer-Institut ausgerichtet. In Kooperation mit:
Public calls to destroy, refigure, or relocate monuments have recently become a regular feature of our news. This was especially the case in the summer of 2017 when attempts to defend or remove monuments to the Confederacy in the United States led to major public demonstrations. Understanding the mobilising power of monuments challenges cultural memory studies to extend the scope of its analysis from textual and visual representations to the material forms, usual the purview of heritage studies, in which narratives are embodied in public spaces. Find more information here.